Rejseberetninger

ICOMs generalkonference og årsmøde i Costume Committee, august 2007

Hvert 3. år afholder ICOM sin General Conference, som giver alle medlemmer mulighed for at mødes. Normalt afholder ICOMs ca 30 specialist internationale komiteer årlige møder hver for sig, men ved General Conference har man mulighed for at følge med i de andres komiteers arbejde. Desuden afholdes det store Plenary Session hvor selve ICOMs mål og midler diskuteres, og ICOMs styrelse vælges.

Costume Committees årlige møder har efterhånden fundet en god form, med en blanding af foredrag og besøg i samlinger og værksteder. Dette års vellykkede møde, med ca 50 deltagere, var arrangeret af to erfarne komitémedlemmer, Dr. Margot Schindler, direktør for den Østrigske Museum for Folkekultur og Dorothea Nicolai, kostumechef ved Salzburgfestivalen. Stemningen ved mødet var god, venlig og åben, som den plejer, og programmet var tæt pakket. Man sørger for at nye medlemmer tidligt præsenterer sig for hele gruppen, hvilket gør, at de hurtigt føler sig hjem. Gæster fra andre ICOM komiteer bemærker altid den venlige omgangstone: den skyldes, at bestyrelsen lægger vægt på, at alle føler sig velkommen, og at også nervøse første-gangs foredragsholdere får mulighed for at fremlægge deres arbejde.

Foredragene omfattede blandt andet fire bestilte foredrag om østrigske dragtsamlinger og museer. Vi har for længst erkendt, at det er en væsentlig forudsætning for at forstå vores kollegers arbejdsvilkår, at vide noget om deres museers organisation, struktur og finansiering. Vi fik en introduktion til dragtsamlinger i Wien, og til den traditionel østrigske dragtform, kaldet trachten, som stadig bæres visse steder samt optræder både som festdragt og civiluniform. Mange af vores østrigske kolleger bar den, for eksempel, ved åbningsceremonien o.l. Der er ikke tale om en regionaldragt, men om visse elementer fra ældre dragtskik, der har overlevet også i moderne udgave. Vi fik også at vide om dagens Wien som modecentrum – omend der manglede et tilbageblik på Wiens betydning allerede fra Wienerkongressen i 1814-15, da man iscenesat en bevidst frigørelse fra parisiske mode, der har holdt sig til i dag.

Medlemmernes foredrag omhandlede bl.a.

  • Alexandra MacCulloch, (UK): designstuderendes anvendelse af korsetter i museumssamlinger som inspiration ved nye dragter: et spændende projekt som sigtede på, at også museet skulle have glæde af, at skulle betjene designstuderende, der anvendte museumsgenstandene som inspiration.
  • Maria Wronska-Friend (Australia): nyskabte Hmong/Miao dragter i Australien – hvordan indvandrere adapterer deres traditionelle dragter til brug i deres nye land, og hvordan lokalmuseet støtter og dokumenterer det.
  • Jana Zanjecová (Slovakien): rekonstruktionen af en adelig kvindes kjole ca 1620 – udfra et portræt
  • Bianca du Mortier (Nederlandene): Fashion DNA: om en udstilling beregnet på at vise yngre museumsgæster, at næsten alt i mode i dag er gjort før. Ældre og nye udgaver af de samme udgaver blev udstillet sammen, indkapslet i ”boble” pakninger. De unge var begejstrede – og ældre museumsgæster var ikke.
  • Bernard Berthod (Frankrig): den italienske designer Stefano Zanellas inspiration til nye kirkelige dragter for paven.
  • Annette Borrell (DK) om kostumer i film. Tilhørerne var mindre opbragt end foredragsholderen over, at stort set alt andet end historisk korrekthed er væsentligt, når man kreerer dragter til film.
  • Sandy Heffernan, (NZ): ”Bonde”dragters regional indflydelse bl.a. på broderede udsmykninger
  • Vassilis Zidinakis (Grækenland): en omrejsende udstilling om dragter af papir.
    Der planlægges at udgive foredragene som en Proceedings.

Der var naturligvis omvisninger i de kejserlige samlinger, der overgå stort set alt andet i Europa i alder og pragt; kronings- og ordensdragter, civil- og hofuniformer, og bl.a. Maximilian II’s heltekammer af rustninger og våben fra 1500-tallet. Det danske indslag var en af Frederik 2.s pragtrustninger. Vi så Teatermuseets kæmpesamling teater og balletdragter, med bl.a. særudstilling af dragter syet til operastjernen Jessye Norman; MAK (Museum für Angewandt Kunst) med en særudstilling af udvalgte dragter fra samlingen – bl.a. en nyindkomne gave fra en lokal modedesigners virke 1960-2000. Hun var selv tilstede og fortalte om sit livsværk. Desuden andre perler fra samlingen, heriblandt Biedermeier og Wiener Werkstätte, og en fabelagtig kniplingsudstilling. Vi så Wien Museums udstilling ”Viennese Chic” og dragter fra deres modesamling på magasin, Biedermeier kirkegården med bl.a. Mozarts grav, og kejserinde Elisabeths villa på landet, Hermesvillaen. En aften var der arrangeret en fashion walk for de deltagere, hvis hævede fødder kunne klare det – dagenes toptemperaturer lå omkring 35º. Desuden var der mulighed for at deltage i en workshop for at lære at danse wienerwaltzen. På en heldagsudflugt til Graz så vi dragtmagasiner fra Joanneums museum, med dragter fra en store udstilling fra 2005, ”Dress Code”. Heriblandt en velbevaret ung piges hårnet knyttet af guldtråde og granater, ca. 1570, gravfund, og en række dragter fra ca 1860 – både mænds og kvinders – samtlige pyntet med lokale possementfrynser i mange farver. På selve museet var stort set alt ryddet til fordel for en kommerciel særudstilling fra slikfirmaet Haribo – men en permanent udstilling af regionaldragter, opstillet i 1930erne på træfigurer skåret af en lokal kunstner, havde man dog holdt hånden over. Her fandtes også en video installation som viste hvordan man også i dag bruger den traditionel dragt trachten i en nærliggende landsby. Vi besøgte Benediktinerklosteret i Admont, grundlagt i 1074, med verdens største klosterbibliotek. I 2006 blev museet udnævnt til årets europæiske museum. Her findes et forbilledlige tekstilmagasin, der ligesom udstillingen indeholder kirketekstiler bl.a. af deres største kunstner, Frater Benno Haan, indvandret fra Danmark i 1656. Desuden var der mulighed på sidste dagen at besøge Wiens skomuseum, tekstilkonserveringsværkstedet på University of Applied Arts og Michaelerkirkens krypter, hvor nogle af kisterne er blevet åbnet; her ses en række velbevarede dragter fra 1600-tallet. En post-konference tur gik til Salzburg og Innsbruck.

Ved komiteens årlige forretningsmøde blev der valgt en ny bestyrelse, hvor undertegnede blev valgt til formand. Den nye bestyrelse glæder sig til den kommende periode, hvor nye tiltag er planlagt – ikke mindst for at udbrede den store ekspertise, som Costume Committee repræsenterer.

Katia Johansen, Costume Committee bestyrelsesmedlem, formand
Rosenborg Slot